Vilka att följa på Twitter

Sedan jag aktiverade mitt företagskonto på Twitter har jag fått in 75 stycken som följer mig.
En stor del tack vare att Magnus listade upp mig här tillsammans med 249 stycken till.

Men här uppstår ett litet problem om vilka jag skall följa själv. För närvarande är det 28 stycken men jag håller på att komplettera den listan enligt följande principer.
– Det skall vara en stor del tweets på svenska.
– Och de som skriver måste i alla fall när jag scrollar ned listan för vad de tidigare har skrivit, skall det finnas några inlägg  som handlar om sökmotoroptimering eller närbesläktade områden.

Jag är antagligen en riktig tråkmåns men jag är inte ett dyft intresserad av att veta om folk skall äta gårdagens rester som middag idag, eller om det var mycket snö att skotta bort, eller om artisterna i melodifestivalen…
I alla fall inte på ett Twitterkonto som är direkt kopplat till mitt företag.

Så det blir väl till att fortsätta välja de jag skall följa efter de kriterier jag har och se hur många det kommer att sluta med.
Nu är förstås vi som Twittrar en rätt så liten grupp nästan som en potemkinkuliss skulle man kunna säga. I slutändan har det nog ingen betydelse hur man än gör.

5 Svar to “Vilka att följa på Twitter”


  1. Stefan Bergfeldt

    Jag följer lite hejvilt, men jag är absolut inte främmande för att avfölja de som är ointressanta.

    Jag ser att du inte följer mig, och jag gissar att det beror på att jag skriver för lite om sökmotoroptimering. Jag ska försöka bli bättre på det, inte för att du ska följa mig, utan för att det är ett intressant ämne.

    Jag tycker nog att det gäller att hitta de som ger energi att följa. Jag följer några personer som skriver så inspirerande, även om det är helt ointressant egentligen.

  2. Kristoffer Wedholm

    Jag var redan från början ganska noga med att bara följa dem som skriver om SEO/webbutveckling, marknadsföring, entreprenörskap och närliggande ämnen. Trots det följer jag 114 personer. Än så länge är det inte så jobbigt att gallra i flödet, men man får väl hålla igen lite framöver.

  3. urban

    @Stefan. Det är inte därför, jag betar av mina följare vartefter en per dag ungefär. Och jag tittar på alla tweets som de har skrivit. Och finns det lite om SEO, affiliate, e-handel så ok då sätter jag Follow.
    Bara den att jag ser inte vitsen med att fläka ut sig så mycket privat på ett ställe som faktiskt är öppet för alla att titta på.
    Som företagare inser jag att det jag skriver under mitt företags namn också är det som mina eventuella blivande kunder kommer att läsa.
    Lite som du Kristoffer var inne på här i ett av dina inlägg http://www.wedholm.net/2011/02/01/dem-runt-30-ar-lyckligt-lottade/

  4. Nicklas Larenholtz

    Håller med, man kan inte vräka ur sig vad som helst. Å andra sida. Är det en del av den sociala biten nuförtiden i vårt sätt att kommunicera. Fler är idag mer villiga att dela med sig öppet sina tankar/vadjaggörnu även i sammanhang där sitt eget varumärke finns med samtidigt som ”vem som helst” kan se och läsa.

  5. urban

    Det håller jag med om Nicklas, samtidigt funderar jag på varför inte folk tänker efter på det de publicerar öppet.
    Konsekvenser kan det ge och har gett ifråga om affärsrelationer, arbetsförhållanden etc.
    Samtidigt är det en guldgruva för arbetsgivare/uppdragsgivare att ta rätt på bakgrunden hos en person före den eventuellt kallas till intervju.

    Hade sociala media funnits på den tiden jag anställde folk så hade något misstag kunnat undvikas om jag hade kunnat se vilken bild personen gav av sig själv i social media.
    En bild som vid något tillfälle kom fram först efter jag hade anställt personen.

    Den medvetenheten verkar saknas hos en del som tror att yrkeslivet och privatlivet är två skilda delar som inte har med varandra att göra.

    Och sociala media verkar ta fram de mest narcissistiska dragen hos många.