Arkivet för 'Sökmotoroptimering' kategorin

Oetisk och etisk sökmotoroptimering

Pågår en debatt, förvisso rätt så lågmäld, om etik och sökmotoroptimering. Etik, ett begrepp som lämnar en hel del tolkningar vad det egentligen innebär. Utan att sätta det i ett sammanhang är det ett värdelöst begrepp, men brukar användas av dem som gärna vill påskina att de är etiska.
En del av det har jag redan tagit upp här på SEO-forum och på min webbplats UrbaLill, men det kan finnas anledning att förtydliga det ytterligare.

Etik mot Google
Många sökföretag som stoltserar med begreppet etik på sin webbplats, pratar om långsiktighet och att de följer Googles riktlinjer. Inga problem där. OM det inte vore för att en del av de företagen nämner att de hjälper till med länkanskaffning till sina kunders webbplatser.
Att följa Googles riktlinjer och skapa länkar till kunder är att bryta mot dessa riktlinjer. Och det är inte etisk optimering utan snarare oetisk optimering.
Dessutom frågan om det inte kan vara ett fall för marknadsdomstolen dessutom för vilseledande reklam.

Etik mot kunden
En helt annan sak. Innebär bara att man är transparent mot kunden om vad som skall göras. Och i förekommande fall om det kan finnas några risker eller andra problem med det.

Svårare än så är det inte.

Forfarande urbota

och nu så här drygt två månader efter testet för att visa att en Google-bomb fungerar så ligger Miljöpartiet kvar.  Och det på frasen urbota inskränkthet, visserligen på plats tre men med tanke på att det mest är människor verksamma inom sökmotoroptimering som hjälper till i testet så är det inget att förvånas över.

En del av dem vill naturligtvis komma överst själva, och det är väl ingenting att säga något om. Jag har ju t.o.m. skaffat den här domänen för ändamålet.