Arkivet för 'Sociala medier' kategorin

Vilka att följa på Twitter

Sedan jag aktiverade mitt företagskonto på Twitter har jag fått in 75 stycken som följer mig.
En stor del tack vare att Magnus listade upp mig här tillsammans med 249 stycken till.

Men här uppstår ett litet problem om vilka jag skall följa själv. För närvarande är det 28 stycken men jag håller på att komplettera den listan enligt följande principer.
– Det skall vara en stor del tweets på svenska.
– Och de som skriver måste i alla fall när jag scrollar ned listan för vad de tidigare har skrivit, skall det finnas några inlägg  som handlar om sökmotoroptimering eller närbesläktade områden.

Jag är antagligen en riktig tråkmåns men jag är inte ett dyft intresserad av att veta om folk skall äta gårdagens rester som middag idag, eller om det var mycket snö att skotta bort, eller om artisterna i melodifestivalen…
I alla fall inte på ett Twitterkonto som är direkt kopplat till mitt företag.

Så det blir väl till att fortsätta välja de jag skall följa efter de kriterier jag har och se hur många det kommer att sluta med.
Nu är förstås vi som Twittrar en rätt så liten grupp nästan som en potemkinkuliss skulle man kunna säga. I slutändan har det nog ingen betydelse hur man än gör.

Pusha

Skapade ett konto på Pusha under namnet suretorg.
Vilket vid första synen kan verka vara ett lite märkligt namn. Men det är helt enkelt mitt efternamn Grotherus baklänges.

Nu kan vän av ordning invända att det saknas ett h där. Vilket då stämmer, men släkten brukar ha lite olika stavningar av efternamnet genom tiden. En del använder inte h utan skriver utan men då gärna med en accent, ´, över e för att betona uttalet.
Kom i samband med det ihåg min mormors farbror Carl Grotérus, frisör i Uppsala runt 1925. Eftersom han gick ur tiden någon gång på 60-talet så har jag med stor sannolikhet träffat honom, även om jag inte direkt kan påkalla en minnesbild av honom.

För att återgå till Pusha så är det mer ett test för att se hur den tjänsten fungerar i praktiken. En del av det som kan hänföras till sociala medier har jag en del tvivel till den praktiska nyttan för mig själv och i slutändan då för de kunder jag arbetar med.
I en del fall kan det fungera bra, i andra är det knappast applicerbart. Så de överorden man ser om vikten av social medier kan man ta med en nypa salt.