Arkivet för 'Försäljning' kategorin

Spam via telefon

Om man nämner orden spam via telefon ger det för de flesta en koppling till alla dessa telefonsäljare som ringer i tid och otid. Speciellt utmärkande där är säljare från telebolag och då som jag ser det framför allt Tele2. Ett bolag som har lyckats med konststycket att bli fällda i marknadsdomstolen för oseriösa marknadsföringsmetoder. Källa: Dagens Media – IDG
För egen del så har jag arbetat med telefonförsäljning själv periodvis i mitt liv och har inom parentes en webbplats om telefonförsäljning ur ett mer skämtsamt perspektiv.

Efter en liten diskussion på Twitter med Grenfeldt som mynnande ut i en bloggpost hos honom med titeln – Säljarjävul eller medmänniska – och ett uppföljningsinlägg av Johan på – Säljare, irritationsmoment – finns anledning att ta upp det ur mitt perspektiv.

Att inte vilja ödsla tid på något man inte har för avsikt att köpa, ej heller veta mer om är bortkastad tid.

Hur bemöter man telefonsäljare?

Mycket i mötet med en telefonsäljare är relaterat till vilket företag de ringer ifrån. Tele2s säljare tillhör utan tvekan de absolut värsta. Försöker man artigt säga nej så fortsätter de, ofta aggressivt.
Den typen av samtal har jag tröttnat på nu. Vilket innebär så fort jag hör att de presenterar sig från Tele2 knäpper jag bara av samtalet. Inget märkvärdigt agerande från min sida. Jag vet att tjänsten inte är intressant och jag har heller inte lust att tjafsa med en säljare i telefon.

Andra telefonsäljare kan få lite tid, åtminstone så mycket tid att jag säger nej till dem. Börjar de protestera då och går över till ett aggressivt försäljningssätt knäpper jag av samtalet då med.
IT-relaterad försäljning behöver jag dock lyssna lite mer på. Detta för att det är mitt arbetsområde med sökmotoroptimering, så att hålla sig lite informerad om tjänster behövs.
Men den främsta anledningen är dock att jag har några kunder som rutinmässigt skickar iväg alla säljsamtal de får till mig inom det området utan att själva ens lyssna på vad det gäller.
Där behöver jag lyssna lite mer på vad det gäller för att se om min kund kan ha nytta av tjänsten.
Men under de åtta, nio åren jag fått den typen av samtal har det aldrig inträffat.

Överhuvudtaget har jag aldrig under alla år fått ett samtal från en telefonsäljare där jag fattat intresse för produkten och heller inte köpt något.
Mitt intryck är att produkter som säljs via telefon knappast tillför något utöver det man kan hitta på andra ställen om intresse finns.
Extraerbjudande, eller unika värdefulla tjänster finns att tillgå på andra sätt. Och skulle de dessutom vara revolutionerande så dyker också de upp via andra kanaler.

Telefonsäljare som yrke

En del kan ha synpunkter på att telefonsäljare i många fall är ungdomar som i brist på annat känner sig tvingade att bli telefonsäljare. Underförstått då att man skall tänka på deras situation och vara extra snälla mot dem när de ringer. Detta också för att det tar tid att lära sig att sälja.

Ett argument jag som mångårig säljare har svårt att förstå. Det som är intressant i ett säljsamtal är avslutet. Att sitta och prata strunt utan att få en affär är av föga värde.
Dessutom är det via motgångar som säljare man lär sig att bli bättre.
Blir man inte det, är det fel yrke man har valt.

Svårare än så är det inte.

Fel tilltal Google

Såg när jag loggade in på ett Google-konto att de ville ha en komplettering på en del uppgifterna av den händelse att man förlorar åtkomsten till kontot.
Riktigt omtänksamt och förutseende kan man konstatera.
Men tilltalet i rubriken där som lyder:


Vad skulle hända om du blev av med ditt Google-konto i morgon?
Är kanske inte det bästa.

Det påminner mig lite när jag sålda försäkringar för länge sedan. Livförsäkringar närmare bestämt i detta fall.

I går dog du

Livförsäkringar var till skillnad från en del sakförsäkringen något som man åkte ut till kunden och tecknade. Det skulle ställas frågor om hälsotillstånd, kunden behövde godkänna att försäkringsbolaget hämtade in uppgifter från eventuella sjukjournaler. Sedan behövde man genomföra ett ordentligt resonemang om beloppsgränser för livförsäkringen samt vilka den skulle tillfalla, ja och en del annat.

Och när det gäller saker som liv och hastigt frånträde från det hela vara det en rätt så delikat uppgift att föra ett säljsamtal omkring det hela utan att den blivande kunden uppfattade det som alltför obehagligt.
Att fundera omkring sitt eget frånfälle är väl kanske inte det ämne som tillhör det mest stimulerande kan man nog säga.

En regel där var att alltid hålla sig till dåtid i samtalet aldrig någonsin till framtid.
Att fråga en blivande försäkringstagare vad som skulle hända om han/hon dog imorgon var inget att rekommendera alls. Utan de gångerna i början som jag gjorde misstaget att använda den tidsformen blev det en viss förstämning över samtalet och ett avslut blev betydligt svårare.

Utan det gällde att finkänsligt att formulera sig i termer av – har du tänkt på vad som hade hänt om du gått bort förra veckan – .
Och sedan snabbt följa upp med frågor om partnern kunde sitta kvar i orubbat bo med tanke på skulder, arv till barn och den delen.
Ett samtal med den tidsformen om något som kunde ha hänt i det förflutna men inte hände gjorde att säljsamtalet gick lite lättare.
Pensionsförsäkringar krävde en liten annan infallsvinkel men det kommer senare i ett annat inlägg.

Formulera om texten Google

I Googles text nämns vad som kunde hända om man förlorade sina konton imorgon.
Ur perspektivet att sälja livförsäkringar är det fel, men faktiskt också ur budskapets mening. För syftet är att uppdatera kontaktuppgifterna och det omgående. En bättre formulering hade nog varit något sådant här.

Om du blev av med ditt Google-konto igår hade det varit försent nu