Stanna eller gå

Clash sång Should I stay or should I go är en bra inledning på en text om avvisningsfrekvens för en webbplats.
En av de sakerna jag tittar på när det gäller sökmotoroptimering av en webbplats är avvisningsfrekvensen.

Värdelösa besökare
Hur länge en besökare stannar på en webbplats är något som jag sett inte verkar vara av stor prioritet hos en del i branschen. Inte många för all del, men i de fall jag har fått ta hand om en kund som något annat branschföretag har haft tidigare så har jag råkat ut för det.
Och det inte bara en gång.
Och besökare som vänder direkt efter att ha kommit in på webbplatsen kan kallas för en värdelös besökare i de flesta fall.

Sisyfosarbete med optimering
Sökmotoroptimering är i de flesta fall ett arbete som tar tid före resultaten börjar märkas i konkreta termer för en kund. Det kan förvisso gå fort men det tillhör inte vanligheterna. Att då kanske under månader arbete med en webbplats för att sedan upptäcka att besökarna vänder direkt efter att ha besökt en enda sida är ett Sisyfosarbete.
Även om man som Sisyfos kan intala sig att det finns ett värde i det är det knappast till gagn för kunden.

Enkelt att minska avvisningsfrekvensen
Inte alltid, men i en del fall kan en minskning av avvisningsfrekvensen göras med mycket enkla åtgärdar.
I några fall jag har arbetet med har det räckt med en rads text för att få markant förbättrade resultat.
Jag hade på en kundsida 85% avvisningsfrekvens. Besökarna kom direkt in på sidan efter en sökning på en specifik produkt.
Där mötes de av beskedet att produkten var slut. Inget mer.
Det räckte med att lägga till en text, och en länk, med ordalydelsen. Produkten är tillfälligt slut här hittar du liknande produkter.
Bara den korta texten sänkte avvisningsfrekvensen till 35%.
I andra fall har det hjälpt att komplettera texten på sidan och förtydliga den ordentligare.

Nu skall det sägas att det inte alltid det går att bringa ned avvisningsfrekvensen. En del ord, fraser har flera betydelser vilket gör att en besökare som söker exempelvis på ordet mobil kan vara ute efter mobiltelefoner, smörjmedlet, en hängprydnad eller mobila tjänster.

Börja med avvisningsfrekvensen
Något av det första som bör göras när man börjar arbete med en ny kund är att kontrollera hur besökarna rör sig på webbplatsen.
Syftet med en sökmotoroptimering är både att få in fler relevanta besökare till en webbplats men också att ta hand om dem som redan besöker sidan.
Och kan vi öka konverteringsgraden på de som redan finns på en webbplats är mycket vunnit på en gång.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

5 Svar to “Stanna eller gå”


  1. Sokoptimering

    Hej Urban, jag är medveten om att posten är gammal, men likväl ser det ut att vara en av de mest relevanta i ämnen, det verkar vara lika få som skriver vettigt om detta som bryr sig om fenomenet med att besökare lämnar webbsidan.

    Det jag funderar på främst är vad definitionen är för en ”avvisning”, en person som besöker sidan och sedan inte klickar sig vidare in i sidan, eller en besökare som bara stannar på framsidan och går därifrån? som jag tänker så finns det en klar definitionsskillnad mellan att besökaren fastnar i en artikel på framsidan och läser länge (är denna då räknad som avvisad?) mot att dom faktiskt lämnar sidan?

    Vänligen,
    Fredrik

  2. urban

    Avvisningsfrekvens är på ett sätt båda de definitionerna du tar upp där. Ingångssidan är den enda sidan en besökare tittar på sedan lämnar de webbplatsen. Om det sedan är en undersida eller första sidan blir likvärdigt.

    Sedan till det kan man lägga tiden på webbplatsen också. För om syftet är att en besökare bara skall läsa en sida och sedan inte göra något mer så är syftet uppnått.
    Lite som om man skriver ett blogginlägg och uttrycker åsikter om ett ämne visst är det bra om besökaren även går till andra sidor på bloggen och läser dem. Men det primära syftet kan vara att de skall läsa texten, lyssna på låten, spela spelet/etc. Och i de fallen kan en hög avvisningsfrekvens inte vara så negativ om inget annat än det önskas av en besökare.
    Men 99% avvisningsfrekvens och 5 sekunder på en webbplats där texten tar 2 minuter att läsa är inget gott betyg generellt.

  3. Sokoptimering

    Hej Urban, tack för uttömmande och informativt svar! Riktigt uppskattat!

    Vad betraktas som en god avvisningsfrekvens? Man kommer ju aldrig ifrån att man hela tiden har en viss % av användare som öppnar ens sida och helt enkelt får annat att göra. eller direkt går därifrån.

    Jag ligger på 25-45% på de flesta av mina sidor, och jag kämpar med att få det ned, men det går trögt.

    Vänligen,
    Fredrik

  4. urban

    Lite svårare att svara på vad som är bra eller inte. Finns väl lite olika bud om det på nätet av andra. Får väl ta mina egna tumregler då.
    Under 50% i snitt på en hel webbplats. Värden ovanför det brukar jag titta extra på för att se vad som eventuellt kan vara för fel på de sidorna.
    För en webbshop tycker jag nog det bör ligga under 30% gärna närmare 20%.
    Sedan kan de som söker vara ute efter något annat än vad sidan handlar om vilket drar upp bouncen. Ordet spika har exempelvis fler betydelser. Som att slå in en spik, bestämma sig, kopplat till akademisk avhandling etc. Med en luddig title och description kan man få in besökare som var ute efter något helt annat.

    Fast om det ligger under 20% och det inte blir några konverteringar så är det inte bra då heller. Och då kan det bli lite knepigt att reda ut varför. Faktorer som fel prisbild, fel sortiment, knöligt att beställa kan spela in.

  5. Sokoptimering

    Ja, okej jag är med, vi kanske ska vara nöjd på http://domainz.se, det blir ju på något vis så att desto bredare innehåll du har, desto större risk är det att någon känner att dom har kommit fel.

    Tusen tack snabba och insiktsfulla svar!

    Vänligen,
    Fredrik Näs