Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

Eftersom min verksamhet i företaget UrbaLill till största delen handlar om sökmotoroptimering är det naturligt att jag lägger en del fokus på begreppet också.
Nu skall den här webbplatsen inte ha den tyngdpunkten men en del kommer det bli.
Nu kan man titta lite mer på det här med sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering förr

Sökmotoroptimering runt slutet av 90-talet då jag kom i kontakt med det var betydligt annorlunda mot hur det är nu.
Då på preGoogletiden räckte det med att i princip lägga upp en sida bara på nätet så blev den indexerad och fick bra placeringar.
Att skaffa länkar var det knappt tal om då. Det brukade räcka med en länk i den numera hädangångna katalogen Sunet så var allt klart.

Den första egna webbplatsen var en för vårt antikvariat i Vollsjö. Den låg om jag inte misstar mig på gratissidan Tripod. Den ligger för övrigt kvar fortfarande eftersom inloggningskoderna har försvunnit över tid.
Där satt jag och la ut boktitlar på en sida jag handkodade i anteckningar. Och det räckte med det för att boktiteln och författaren skulle finnas med högt upp på nätet efter en sökning.

Nu var konkurrensen betydligt mindre på den tiden skall tilläggas. Jag tittade på en kund som jag började med sökmotoroptimering runt 2001. Då fanns det 245 andra webbplatser som innehöll det ordet han ville ha optimerat för. Nu idag finns det 50.000 andra webbplatser.
Men eftersom det är en specifik produkt så har antalet som tillverkar och säljer produkten gått ifrån uppskattningsvis 20 företag/webbplatser till 80.
En förvisso kraftig ökning på 10 år men ingenting att tala om när det gäller förekomsten av webbplatser.

Sökmotoroptimering nu

Sökmotoroptimeringen nu har blivit mer komplex på det sättet att fler variabler behöver finnas med vid optimeringen.
Dock bör man fortfarande lägga stor vikt vid den delen som kallas för on page optimering.
Utan den står man sig, om inte sig slätt i sökmotoroptimering så i alla fall i en rejäl uppförsbacke när man startar.

On page verkar också vara den delen som ställer till en hel del problem för många som ger sig in i sökmotoroptimering.
Vilket man kan förstå till viss del. On page kräver sin tid, en relativt god språkbehandling, förmåga att se sammanhang i stora och små detaljer. Att bara skyffla in länkar till en webbplats är just vad det låter som; skyffling av länkar.
Visst en uppgift även det som kräver en del men inte tillnärmelsevis lika mycket som on page-delen.

Att sökmotoroptimeringen har förändrats över tid gör också att det blivit lite mer fragmenterad. Det finns som sagt fler variabler att ta hänsyn till som sociala medier. Men sökmotoroptimeringen kommer bestå i framtiden också. Även om en del belackare försöker hävda annat.
Vilket för oss in på nästa stycke:

Kritik mot sökmotoroptimering

En del kritiska röster väcks då och då om de metoder optimeringsföretagen använder för att nå sina mål inom sökmotoroptimering.
Noterbart där är att en hel del människor som framför kritiken befinner sig själva i branschen men försöker distansera sig ifrån den samtidigt då deras metoder är annorlunda.

Med andra ord det finns om inte en dold agenda så i alla fall en inte helt öppen från många av dem som kritiserar SEO-branschen. Kritiken mot konkurrenter blir på ett sätt att indirekt försöka marknadsföra sina egna och då naturligtvis helt annorlunda metoder för sökmotoroptimering.
För egen del så avstår jag i alla sammanhang att kritisera mina konkurrenter inom branschen, ett renhetskrav från min sida och som har sin bakgrund i min karriär som säljare.
Det är inte dina konkurrenters tillkortakommande som man skall sälja på utan kvaliteten på dina egna tjänster eller produkter.

/Urban Grotherus