Fel tilltal Google

Såg när jag loggade in på ett Google-konto att de ville ha en komplettering på en del uppgifterna av den händelse att man förlorar åtkomsten till kontot.
Riktigt omtänksamt och förutseende kan man konstatera.
Men tilltalet i rubriken där som lyder:


Vad skulle hända om du blev av med ditt Google-konto i morgon?
Är kanske inte det bästa.

Det påminner mig lite när jag sålda försäkringar för länge sedan. Livförsäkringar närmare bestämt i detta fall.

I går dog du

Livförsäkringar var till skillnad från en del sakförsäkringen något som man åkte ut till kunden och tecknade. Det skulle ställas frågor om hälsotillstånd, kunden behövde godkänna att försäkringsbolaget hämtade in uppgifter från eventuella sjukjournaler. Sedan behövde man genomföra ett ordentligt resonemang om beloppsgränser för livförsäkringen samt vilka den skulle tillfalla, ja och en del annat.

Och när det gäller saker som liv och hastigt frånträde från det hela vara det en rätt så delikat uppgift att föra ett säljsamtal omkring det hela utan att den blivande kunden uppfattade det som alltför obehagligt.
Att fundera omkring sitt eget frånfälle är väl kanske inte det ämne som tillhör det mest stimulerande kan man nog säga.

En regel där var att alltid hålla sig till dåtid i samtalet aldrig någonsin till framtid.
Att fråga en blivande försäkringstagare vad som skulle hända om han/hon dog imorgon var inget att rekommendera alls. Utan de gångerna i början som jag gjorde misstaget att använda den tidsformen blev det en viss förstämning över samtalet och ett avslut blev betydligt svårare.

Utan det gällde att finkänsligt att formulera sig i termer av – har du tänkt på vad som hade hänt om du gått bort förra veckan – .
Och sedan snabbt följa upp med frågor om partnern kunde sitta kvar i orubbat bo med tanke på skulder, arv till barn och den delen.
Ett samtal med den tidsformen om något som kunde ha hänt i det förflutna men inte hände gjorde att säljsamtalet gick lite lättare.
Pensionsförsäkringar krävde en liten annan infallsvinkel men det kommer senare i ett annat inlägg.

Formulera om texten Google

I Googles text nämns vad som kunde hända om man förlorade sina konton imorgon.
Ur perspektivet att sälja livförsäkringar är det fel, men faktiskt också ur budskapets mening. För syftet är att uppdatera kontaktuppgifterna och det omgående. En bättre formulering hade nog varit något sådant här.

Om du blev av med ditt Google-konto igår hade det varit försent nu

2 Svar to “Fel tilltal Google”


  1. Kristoffer Wedholm

    Jag tycker din formulering är betydligt bättre. Den visar att det är bråttom och att det är försent att vara efterklok.

  2. urban

    Man hickar till lite mer då faktiskt eftersom tankarna går till vilket trassel och problem man skulle ha haft nu direkt.

    Flyttar man fram det till imorgon så är det lätt att man skjuter på det en dag till och så en dag till…