Få är kallade ännu färre är utvalda

På det sättet kan man sammanfatta det som snarast kan betraktas som en parodi till tävling.
Gäller det som Magnus skriver om här på Guldnyckeln och då närmare bestämt kategorin sök i tävlingen.

Vi har där fem nominerade bidrag. Fyra av bidragen tillhör ett företag, Relevant Traffic, ett tillhör Search Integration.
Juryn består av fyra personer, en vardera från respektive företag ovan och två andra neutrala (?).
Ett förfarande som vi trodde hörde hemma österut och det före muren föll.

Organisationen Swedma som är arrangör till tävlingen har ungefär samma acceptans bland de/oss som arbetar med sökmotoroptimering som Sempo har. Det vill säga, ingen alls i princip.
Det som är lite märkligt i det hela är att det finns personer som inte ser något konstigt i förfarandet och som dessutom ihärdigt försvarar det hela.
Fast det bör tilläggas där att den mest ivriga försvararen av det hela arbetar på ett av de nominerade företagen.

2 Svar to “Få är kallade ännu färre är utvalda”


  1. Håkan Persson

    Jag har ju en micromarknadsandel så egentligen borde man väl inte bry sig så mycket utan koncentrera sig på att leverera istället, men på något sätt dras man ändå till att tycka just att tävlingen ger ett lite pinsamt intryck:)

    Men som den lite geekaktige man är så är det mest fårvånansvärda hur en organisation som har en webbplats uppbyggt med frames a´la nittiotal ska kunna dela ut ett sökpris. De borde nog hålla sig till att prisa säljbrev som går ut med snigelpost eller nåt:))

  2. urban

    Samma här Håkan min andel av sök är försumbar.
    Men jag kan inte med att några som inte utmärkt sig inom branschen skall sitta och dela ut priser till sig själva och det i under någon form av organisation i stil med samma bärighet till branschen som Sempo. Alltså ingen alls.

    De om några sprider sämre rykte om SEO än vad några tusen spambloggar gör.