Att anställa en säljare

Med tanke på en diskussion hos Sökmotorkonsult under rubriken Starta företag inom SEO blev det en del kommentarer om säljare och vilka eventuella svårigheter det kan vara att anställa en sådan.

Jag kommer senare att skriva lite mer om försäljning och utveckla det hela betydligt mer men börjar med en liten tillbakablick.

Man säljer inte en produkt eller tjänst
En viss missuppfattning verkar finnas vad man som säljare skall fokusera på. En allmänt utbredd syn verkar vara att en säljare säljer en produkt.
Vilket är fel.
Du som säljare säljer det som produkten/tjänsten kan göra.

Vi kan där ta ett praktiskt exempel. För många år sedan, när alla rökte, så kunde en vanlig situation vara att man vid en anställningsintervju med någon som sökte arbete som säljare, slängde fram en cigarettändare.
Man bad personen sedan sälja den till oss som intervjuade.
De allra flesta fokuserade på tändaren, visade hur lätt det vara att få eld på den, hur länge lågan brann utan att den blev varm och så vidare.

Några, men inte många, gömde tändaren i handen och sa något som:
–    Har du någon gång varit med om att du kommer ut till bilen och upptäcker att snöslasket har frusit till och du inte kan få in bilnyckeln i dörren för att låset har frusit?
–    Har det hänt dig att den där tjejen du spanat in på krogen tar fram en cigarett?*
–    Tänk dig att du dukar upp en överraskningsmåltid för din fru, du har gjort allt tipp topp och skall tända ljusen i kandelabrarna du ställt fram.
Fortsättningen är kanske inte så svår att lista ut.
Så produkten/tjänsten är oväsentlig utan det är nyttan den kan göra för någon. Eller vilket behov som skall tillfredsställas. Men det som rör begreppet behov och försäljning kommer jag att återkomma till.

Hur jag gjorde vid min första anställningsintervju när jag fick tändaren kan ni fundera på. Men efter drygt 30 år så säljer jag fortfarande.

(*Här måste jag påpeka att försäljningsbranschen på den tiden var helt mansdominerad och alla rökte i princip.)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Intre

3 Svar to “Att anställa en säljare”


  1. Magnus

    Tackar för länken. Tänkte också säga det att när någon får tag på mig och erbjuder en lösning på något som jag faktiskt upplever som ett problem, då är jag beredd att betala direkt utan att tveka en sekund. Det är lite samma sak, jag sitter och kan inte tända cigaretten, vad är värdet på en tändare då?

    Om du som säljare kan övertyga mig om att jag sitter i den sitsen, för det gör jag ju ibland, då köper jag.

  2. urbang

    Varsegod för den. Men du förtjänar den länken.

    Visst är det så med att erbjuda en lösning på ett problem som är det viktiga i försäljning.
    Men det kan också vara lite flytande som att kunna skapa ett behov genom att peka på att man har en lösning på det som inte verkar vara ett problem förrän man ser att det finns en lösning.
    Jag återkommer i en senare post om det. Rent praktiskt så upplevde jag det på den tiden när grupp 3-faxarna kom.

    Då fick man förklara för företag vad man kunde använda en fax till. Och det var en grupp företagare som mycket snabbt insåg att de hade haft ett problem men de såg lösningen först när vi presenterade en fax.

    Hm fast jag misstänker att jag nog måste börja den posten med att förklara vad en fax är för en del 🙂

  3. Magnus

    Hehe, tänkte inte ens på det i min post, jag skriver ju att man inte ska köpa en fax det första man gör.